|
|
Side:
1
|
|
horekunde
Innmeldt: 30.03.06
Horer og horekunder
05.04.06 2:55 PM
Hei,
jeg ønsker å bidra til debatten ved å presentere mitt syn på prostitusjon.
1) Hvorfor finnes prostitusjon?
Svaret er ganske enkelt at tilbudet eksisterer fordi det finnes en etterspørsel. Kombinasjonen av både et tilbud og en etterspørsel gjør at sex mot vederlag finner sted.
Det er rimelig å anta at tilbudet ikke ville eksistert hvis det ikke hadde vært en etterspørsel, ergo er det interessant å spørre seg hvorfor det finnes en etterspørsel.
For å finnet svaret på det kan man tenke seg et samfunn hvor mannlig og kvinnelig seksualitet er identiske. Med dette mener jeg at alle menn og kvinner i det tenkte samfunnet gjennomsnittlig ønsker å ha sex på samme måte, like ofte, med like hyppige skifte av partnere osv.
Det er lett å se at i et slikt samfunn så ville det ikke vært en etterspørsel etter prostituerte. Kvinner som menn ville hatt mulighet til å ha sex så ofte som de måtte ønske, med like mange forskjellige som de måtte ønske, og på akkurat den måte de måtte ønske.
Konklusjonen er altså at grunnlaget for den nevnte etterspørsel ligger i at kvinner og menn har forskjellige seksuelle behov. Disse behovene er etter min oppfatning knyttet til biologiske forskjeller:
Kvinner ønsker følgende:
- å ha en følelsemessig relasjon til sexpartner (mindre viktig enn utseendet til partneren) - å ha samme sexpartner over tid
Menn ønsker følgende: - å skifte sexpartner hyppigere enn kvinnene - at sexpartner har bra utseende (viktigere enn følelsesmessig relasjon)
Jeg understreker at her snakker jeg utelukkende om sex i ren form, f.eks. er det klart at menn også er interessert i et langt og godt forhold. Men der er ikke sikkert at et langt forhold vil kunne tilfredsstille en mann seksuelt.
Disse forskjellene gjør at en etterspørsel - og dermed et tilbud - eksisterer.
2) Er prostitusjon galt?
For å definere diskusjonen videre er det viktig å avgrense den til ikke å gjelde menneskehandel eller annen tvungen prostitusjon. Jeg tror de fleste ville være enige i at dette er galt. Som en digresjon kan jeg nevne at menneskehandel o.l. best unngås ved at prostitusjon foregår åpent i lovlige omgivelser (regner med de fleste er enige i dette, derfor utdypes det ikke ytterligere).
Jeg synes det er vanskelig å se hva som skulle være galt med prostitusjon. Etter min mening er det såre enkelt. 2 eller flere individer inngår en avtale om kompensasjon for en gitt tjeneste, og avtalen inngås frivillig (gjelder begge sider). Hva er problemet?
Det argumenteres ofte med at det å være hore aldri er 100% frivillig fra horens side. Man antar da at det ligger en økonomisk avhengighet til grunn for virksomheten, og at horen hadde valgt et annet yrke hvis hun kunne. Hvis man imidlertid ser på et hvilket som helst annet yrke så vil nøyaktig de samme forutsetninger ligge til grunn. De fleste arbeidstakere jobber ikke utelukkende fordi det er lystbetont, men gjennomgår faktisk ubehag for å sikre seg økonomisk trygghet. Videre er det sannsynlig at et flertall hadde valgt en annen jobb hvis de kunne velge hva det skulle være.
Man hører også at det argumenteres med at horenes (og også horekundenes) livskvalitet kan bli forringet av prostitusjonen. Hvis man ser vekk ifra fysiske sykdommer så snakkes det her om psykisk helse. Jeg synes det er vanskelig å se noen grunner til at den psykiske helse skal kunne forringes pga. prostitusjon i seg selv. Det er imidlertid veldig lett å se grunner til at det kan skje pga. SAMFUNNETS SYN på virksomheten. Prostitusjon er et tabubelagt emne, og både horer og horekunder risikerer å bli fordømt av samfunnet. Hvorfor har så samfunnets syn på prostitusjon blitt slik som det er? Det er vanskelig å tenke seg noen annen grunn til dette enn religion. Religioner inntar som kjent mange standpunkt uten å ha tilstrekkelig argumentasjon og/eller forskning til grunn for standpunktet.
Konklusjon (inkl. mine meninger):
- Leve horene! Måtte jeg dø i smerte den dagen jeg fordømmer en hore pga. hennes yrke.
- Det er umulig å fjerne prostitusjon, da det alltid vil finnes en etterspørsel. Lovgivning har aldri i noe fritt land klart å fjerne et tilbud så lenge det finnes en etterspørel. Et forbud vil bare gagne en ting: Menneskehandelen.
- Problemet med prostitusjon er ikke prostitusjonen selv, men samfunnets fordømmelse av tilbyderne og kundene. En fordømmelse som først og fremst bunner lite gjennomtenkte standpunkter som stammer fra religion.
|
|
Lenke | Øverst | Nederst
|
knalle
Innmeldt: 07.04.06
RE: Horer og horekunder
07.04.06 3:41 PM
Jeg må si meg enig med konklusjonene dine.
Fordømmelsen av prostitusjon er utelukkende basert på fordommer og en inngrodd oppfatning av at sliktno er fy. ( Holder menneskehandel unna, der gjelder tydligvis andre regler.. )
Jeg mener det er så enkelt som at en sexuelt aktiv person må få utløp for driftene sine en gang i blandt. Om ikke går det på psyken løs. Så ære være de prostituerte. Både mannlige og kvinnlige.
Hvorfor ikke legalisere det. Da blir kanskje traficing mindre lukurativt, og et åpnere forhold til dette er sunt for begge parter. Ærlig talt, det finnes værre ting i verden å bekymre seg over en kjøp og salg av uskyldige sexuelle tjenester.
|
|
Lenke | Øverst | Nederst
|
thehumanstain
Innmeldt: 10.02.06
07.04.06 10:49 PM
Jeg er også meget, meget enig i horekundes konklusion. Derimod er der noget i argumentationen, jeg har et andet indtryk af. Det handler om kvinders sexualitet.
Jeg får mere og mere det indtryk, at når en kvinde vælger prostitution, selv om hun hverken er tvunget eller presset til det, så er det fordi det er en form for sex, der opfylder to store ønsker: Hun bliver meget konkret værdsat, og hun risikerer ikke, at idioten ringer dagen efter og tror, at det nu skal være ham og hende for altid.
Jeg tror på biologiske forklaringer på, at vi er, som vi er. Og det er oplagt, at mænd og kvinder har en forskellig sexualitet. For os mænd handler det groft sagt om at befrugte så mange kvinder som muligt. Groft sagt, for det trækker i den anden retning, at vi også gerne vil beskytte dem, vi en gang har befrugtet. Og det tager jo tid.
For kvinder er det anderledes. Vores formødre, der levede i naturen, fik i gennemsnit kun godt to børn, der voksede op og selv fik børn. Under det vilkår gælder det om at finde en god mand at få dem med. Men for det første er det ikke entydigt, om den ene er bedre end den anden. For det andet må der også være en eller to eller tre reserver, hvis den, hun har valgt, viser sig at være steril. Undersøgelser viser, at rigtig mange kvinder har flere sexpartnere i netop de dage af måneden, hvor hun er frugtbar, og det kommer vel blandt andet af dette hensyn.
Men en del af det at sikre børnene, er også at sikre beskyttelse af sig selv. Det rynker man på næsen af i dag, men for vores formødre, der levede på sultegrænsen og i øvrigt var truet af kulde, vilde dyr osv, var det konkret virkelighed. Og hvordan får man beskyttelse af mænd, der grundlæggende gerne vil have så meget sex som muligt? Man giver dem det, eller man stiller dem i udsigt, at de kan få det. Begge dele er supereffektivt til formålet.
Driften mod at give eller søge beskyttelse er for så vidt uaktuel i dag. Men den er nu engang kodet ind i vores instinkter. Og det fine ved instinkter er jo, at de får os lyst til at gøre netop det, der er optimalt for os.
Konklusion: Kvinder er ikke en pind mere monogame end vi er. Det er simpelthen ikke på nogen måde optimalt for en kvinde at reservere hele sit erotiske arsenal til blot en mand, som hun tilfældigvis har forelsket sig i som ung. Og de feminister og religiøse fortalere, der prøver at presse et sådant præmis ned over kvinder, bidrager blot til deres undertrykkelse.
Og så vil jeg udvide horekundes udsagn: Måtte jeg dø i smerte, den dag jeg fordømmer en kvinde, blot fordi hun bruger sit sin sexualitet til hendes sit eget bedste.
|
|
Lenke | Øverst | Nederst
|
Diu5nCt08gLAaJW
Innmeldt: 21.05.06
Re: Horer og horekunder
21.05.06 4:02 PM
Vet ikke hva temateksten her skal vise til, men alle de tre innleggene ovenfor er tydeligvis skrevet av folk som har behov for å legitimere sin vider kjøp av prostituerte og folk som tydeligvis kun greier å se verden ut fra sitt ståsted. Mer ensporet tankegang har jeg sjelden sett.
Bare så dere vet det: Kropp og sinn henger sammen. Dette er tydeligvis kunnskap dere ikke har fått med dere.
Og jeg bare nekter å tro at prostitusjon forekommer fordi enkelte kvinner har behov for sex. Dette er jo helt latterlig! Prostitusjon dreier seg først og fremst om sexkjøp fra kjøperens side. Selgeren er kun ute etter penger.
Og ja: kvinnen styrer og regulerer seksualiteten i samfunnet, men jaggu derfor har de heller ikke behov for å prostituere seg for å få sex, for det finnes alltids en sexgal mann i nærheten som gyver løs på hvilket som helst 'hull' som skulle komme i hans vei.
Og hvis dere ikke skjønner hvorfor prostitusjon aldri kommer til å bli legitimt, så er det pga. konsekvensene: Trafficing, menneskehandel, svart økonomi, kriminalitet, kjønnssykdommer, ødelagte selvbilder og rusmisbruk, oppbrutte familier, horeunger, lav sosial status, oppløsning av sosiale normer, osv. osv.
|
|
Lenke | Øverst | Nederst
|
thehumanstain
Innmeldt: 10.02.06
23.05.06 2:34 AM
Om igen, Diu.
Uanset hvilke pæne og forstående formuleringer, det bliver pakket ind i, så er hele præmisset for dette site, at prostitution er et onde, og at det konkret skyldes mænd som mig, der køber sex. Vi er under anklage, og vi har naturligvis ret til at forsvare os. Det er derfor, vi er her. Så kan du kalde det at legitimere sig; det er kun et spørgsmål om ord.
Jeg fornemmer, at du ikke har personlige erfaringer med prostitution. Det har de fleste andre herinde – de fleste af dem igen som horekunder, men enkelte også som nuværende eller tidligere horer, for nu at blive i tematekstens terminologi. Vi er naturligvis alle biased i kraft af vores personlige erfaringer. Men vi har altså en viden, som du ikke har.
Du har sikkert læst mange af vores indlæg. Men de synes ikke at have gjort stort indtryk på dig. Du mener fortsat, at årsagen til prostitution i enhver sammenhæng er entydig, og at den kan sammenfattes i nogle enkelte sætninger. Med de enkelte sætninger kan du sætte en lige linje fra at en mand og en kvinde udveksler penge før en sexuel akt og til menneskehandel. Det ville vi på dansk kalde ensporet, men ordet må have en anden betydning på norsk.
Kære Diu: Læs indlæggene en gang til. Både dem fra horekunderne og dem fra horerne. Og husk, at der bag de kryptiske profilnavne gemmer sig rigtige mennesker af kød og blod. Mennesker med følelser, erfaringer, glæder, sorger og så videre. Mennesker som har en grund til at købe eller sælge sex, og som har en grund til at fortælle om det her.
Og når du har læst indlæggene i det lys – så er du naturligvis velkommen, hvis du har spørgsmål.
|
|
Lenke | Øverst | Nederst
|
romantikeren
Innmeldt: 23.05.06
23.05.06 11:05 AM
Jeg ser ingen grunn til å kaste meg inn i krigen mot prostitusjon - eller kommersiell sex. Og hvorfor? Skulle bare ønske jeg var en god del yngre med pen kropp - da hadde jeg gjerne valgt dette - men langt vekk fra gaten. Hadde gjerne utdannet meg til mitt drømme-yrke - kropps-og skjønnhetspleier (selv om jeg er mann)og tilbudt skjønn sex sammen en en sensuell topp-til-tå skjønnhetsmassage. Ser ikke ikke noe galt i det - det viktigste er å være lykkelig. Og så innrømmer jeg at jeg er missunnelig på dem som er pene nok til å tilby sexulle tjenester.
|
|
Lenke | Øverst | Nederst
|
|